A Szelep kupa 2025. évi alapkiírása

és technikai szabályzat

1. A verseny jellemzői

2025-ben a szervező Dinamit Racing Auto-Motor Sportegyesület Futamokat ír ki. A versenyeink célja az autósport tevékenység népszerűsítése, továbbá lehetőséget teremt bárki számára, hogy biztonságos, kulturált körülmények között belekóstoljon az amatőr autóversenyzés világába. Zárt pályás, megbízhatósági, Autocross jellegű amatőr autóverseny. A versenyek tervezett 10 órás hossza miatt a hangsúly elsősorban a versenyzők folyamatos teljesítményén, a gépjárművek megbízható működésén van. Egy autóval több személy is nevezhet, akik a verseny során felváltva vezetnek. A vezető cseréket a kijelölt szervizterületen kell végrehajtani. A versenyt az a csapat nyeri, aki a versenytáv során a legtöbb kört teszi meg.

A kupasorozat helyszíne:

Kecel-Ring

Kecel, Mozgó u. 33.

A pálya hossza: ~1300m

A menetirány féltávnál megfordításra kerül.

2. A résztvevők

A versenyen vezetőként azok a személyek vehetnek részt, akik:

  • betöltötték a 18. életévüket
  • legalább „B” kategóriás jogosítvánnyal vagy érvényes sportorvosi engedéllyel rendelkeznek
  • nem állnak alkoholos vagy egyéb bódító szerek hatása alatt
  • a verseny célja miatt a versenyen vezetőként nem vehet részt, aki az adott évre érvényes, „A”, „B”, „H” vagy „S” típusú MNASZ licenccel rendelkezik

A ruházatra vonatkozó előírások:

  • kötelező a zárt, egyrészes overál használata. Ajánlott a homológ vagy lejárt homologizációjú versenyoverál használata, azonban elfogadható az egyszerűbb kivitelű, úgynevezett „szerelőoverál” is
  • kötelező a maszk használata, erősen ajánlott tűzálló, homológ vagy lejárt homologizációjú maszk használata
  • zárt cipő viselése kötelező, ajánlott a magasszárú kivitel használata, illetve homológ vagy lejárt homologizációjú tűzálló cipő használata
  • minimum „E” jeles bukósisak használata kötelező, nem elfogadható a kerékpáros vagy egyéb könnyített kivitelő sisak használata

3. A gépjárműre vonatkozó technikai szabályok

3.1 Biztonsági felszerelések
3.1.1 Bukócső
Minden versenyautóba a bukócső kötelező. Kizárólag megfelelő minőségben kivitelezett (hegesztések, hajlítások, talpalások) bukócső az elfogadott, melyet a versenyt megelőző technikai inspekción a technikai személyzet ellenőriz.
Minimálisan elfogadott bukóketrec:

A bukócsőben felhasznált elemeknek kör keresztmetszetűnek kell lenniük, minimum 38mm átmérőjű, legalább 2mm falvastagsággal. Erősen ajánlott a minimum 45mm átmérőjű, legalább 2mm falvastagságú cső használata.

3.1.2 Ülés

Kizárólag versenycélra gyártott, úgynevezett kagylóülés használható. Az ülést minimum 4 pontot, legalább M8 méretű és 8.8 minőségű csavarral kell a karosszériához rögzíteni. Elfogadott az állítható gyári üléssín használata, de épnek, biztonságosnak és „lötyögésektől” mentesnek kell lennie. Ajánlott a homológ vagy lejárt homologizációjú ülés használata.

3.1.3 Biztonsági öv

Minimum 4 pontos, körcsatos biztonsági öv kötelező, melyet a gépjármű karosszériájához vagy a bukócsőhőz kell rögzíteni, homológ vagy lejárt homológ! Üléshez felfogatott biztonsági öv nem elfogadott!

3.1.4 Áramtalanító

Valamennyi gépjárműnek rendelkeznie kell áramtalanító kapcsolóval. Az áramtalanítónak alkalmasnak kell lennie a gépjármű motorjának megállítására, illetve valamennyi elektromos fogyasztó (kivéve „porlámpa”) áramkörét meg kell szakítania. Az áramtalanító kapcsolót úgy kell kialakítani, hogy a vezető a biztonsági öv kikötése nélkül is elérje, illetve el kell látni egy, a gépjármű karosszériájának külső részén elhelyezett bovdenes működtetővel is. A külső működtető helyét a gépjármű jól láthatóan (áramtalanító piktogrammal ellátott matrica ) jelölni kell!

3.1.5 Tűzoltó készülék

Kötelező a minimum 2kg-os, megfelelően rögzített (békazár+”anti torpedo” fül) tűzoltó készülék elhelyezése az utastérben. A készüléket úgy kell elhelyezni, hogy a vezető az ülésből elérje. Valamennyi tűzoltó készüléknek nyomásmérő órával kell rendelkeznie annak érdekében, hogy a működőképességéről meg lehessen győződni.

3.1 Karosszéria

Kizárólag hagyományos karosszériával rendelkező gépjármű vehet részt a rendezvényen, „csővázas” vagy egyéb kialakítású gépjármű nem. Az eredeti karosszéria vonalán kívül semmi nem lóghat ki (kipufogó, vonóhorog, ütközők, csövek, stb,). A karosszériának megfelelő állapotúnak, a fő tartóelemeknek (futómű bekötési pontok, hossz- és keresztmerevítések, stb.) sérülésmentesnek kell lennie. Erősen korrodált, meggyengült szerkezetű, vagy hiányos (motorháztető, ajtók, egyéb karosszériaelemek nem hiányozhatnak) karosszériájú gépjárművel az autóversenyen részt venni nem lehet. Kötelező minden keréknél a sárfogó használata, ezt ennek elvesztése esetén verseny közben is pótolni szükséges. A gépjármű utasterében vízhűtő, olajhűtő, valamint ezen folyadékok tartályai nem helyezhetők el. Verseny közben a vezető felőli oldalablak maximum 10cm-re lehet lehúzva, a másik oldalon maximum 20cm-t.

3.2 Felfüggesztés, kormányzás, fékberendezés

A rendezvényen részt venni kizárólag kifogástalanul működő kormány- és fékberendezéssel lehet. Ezen egységek sérülése vagy hibája esetén a gépjárművet haladéktalanul meg kell javítani, a versenyt folytatni csak ez után lehetséges. A verseny során a felfüggesztésnek épnek kell lennie, látható sérülés (deformáció, törés, repedés) esetén szintén haladéktalanul meg kell javítani.

3.3 Gumiabroncsok

Kizárólag közúti közlekedésben is használható, „E” jeles nyári, téli vagy négy évszakos mintázatú gumiabroncsok használhatók. Tilos bármilyen versenycélra fejlesztett „murvagumi” használata, még akkor is, ha egyébként rendelkezik „E” jellel.

3.4 Világító és hangjelző berendezések

Kötelező a hibátlan működésű féklámpa, ennek meghibásodása esetén a hiba kijavításáig a versenyt folytatni nem lehet. Jól működő irányjelző lámpák. Erősen ajánlott az úgynevezett „porlámpa” használata. A gépjármű felszerelhető kiegészítő világító berendezésekkel (fényhíd, led sor, kiegészítő fényszóró, stb.), viszont ezeket a gépjármű motorház tetején, vagy annál magasabban elhelyezni nem szabad. Minden gépjárműnek rendelkeznie kell hangjelző berendezéssel (kürt), ennek használata kizárólag veszélyelhárítás esetén engedélyezett.

3.5 Akkumulátor

A gépjármű akkumulátorát megfelelően rögzíteni kell. Az akkumulátor az Open/épített kategóriában áthelyezhető a gépjármű utasterébe, de ebben az esetben is fém pánttal kell rögzíteni, minimum M8 méretű 8.8 minőségű csavarok használatával. Amennyiben a gyári helyére kerül beépítésre és gyárilag nem rendelkezik fém pántos rögzítéssel, ezt pótolni kell.

4. A gépjárművek kategóriái:

A versenyen kizárólag kétkerék meghajtású gépjárművek vehetnek részt.

SZ: széria gépjárművek

Az engedélyezett módosítások:

  • a gyári szőnyeg eltávolítható
  • a tetőkárpit eltávolítható
  • a gépjármű hátsó ülése, illetve jobb első ülése eltávolítható

Az autónak egyéb tekintetben (kivéve az általános technikai szabályoknál leírtakat) széria kivitelűnek kell lennie, fentieken kívül semmilyen átalakítás vagy módosítás nem engedélyezett.

Az Sz kategória gépcsoportjai:

SZ1: hengerűrtartalma kisebb vagy egyenlő, mint 1600cm3

SZ2: hengerűrtartalma nagyobb, mint 1600cm3

O: Open vagy épített kategória

Versenycélra épített, átalakított autók. Ezen autók esetében mindennemű átalakítás/módosítás megengedett, ami az alapvető technikai szabályokba nem ütközik. Az Open/épített kategóriában a gépjárművek hengerűrtartalma szerinti megkülönböztetés nem történik.

5. Versenyszabályok

5.1 A verseny időtartama

A versenyek az előzetes tervek szerint 10 óra időtartamúak lesznek, féltávnál menetirányfordítással és 4 kötelező boksz kiállással. Szervező fenntartja magának a jogot az egyes események rövidebb vagy hosszabb távra történő módosítására az aktuális versenykiírásnak megfelelően.

5.2 Zászlószabályok

Kék zászló: A veszély vagy akadály elhárult, szabad a verseny

Sárga zászló: A pályán akadály vagy veszély található. A jelzés beintését követően haladéktalanul mérsékelned kell a sebességed 30km/h-ra. Előzni tilos, a sárga jelzés beintésének időpontjában megszerzett pozíciót köteles vagy visszaadni. A pályán számítani kell akadályra vagy a műszaki mentést végző emberre, illetve gépre, emiatt körültekintően kell köröznöd a pályán a sárga zászlós periódus végéig.

Piros zászló: Borulás vagy nagyobb baleset esetén piros jelzés beintést követően azonnali

verseny leállítás. Amíg a veszélyhelyzet nem hárul el senki nem hagyhatja el a helyzetét.

5.3 Szervizterületre, szervizelésre vonatkozó előírások

Bárminemű javítási tevékenységet, vezető cserét, üzemanyagtöltést és egyéb beavatkozást kizárólag a rajtszám szerinti kijelölt területen lehet végezni. A pályáról lejönni, illetve a pályára felhajtani kizárólag a kijelölt helyen szabad! Valamennyi csapatnak rendelkeznie kell egy minimum 6×3 méter méretű olaj és üzemanyagálló ponyvával. Gépjárművet javítani kizárólag a ponyván lehet. A szervizponton kötelező gondoskodni minimum 6kg töltető tűzoltó készülékkel és egy minimum 120l űrtartalmú szemeteszsákkal. Felhívjuk mindenki figyelmét a pályán kívül a megengedett maximális sebesség 15km/h!

5.4 Átvételek

A szervező a verseny megkezdését megelőzően adminisztratív és technikai átvételt tart, melyen kötelezően be kell mutatni alábbiakat:

  • a versenyre benevezett gépjárművet, tiszta, karbantartott állapotban
  • 1db minimum 6×3 méteres olaj és üzemanyag álló ponyvát
  • 1db minimum 120 literes szemetesszákot
  • 1db minimum 6kg töltetű tűzoltó készüléket
  • a benevezett versenyzők érvényes személyi igazolványát, vezetői engedélyét vagy sportorvosi igazolását
5.5 Értékelés

A verseny győztese gépcsoportonként, illetve abszolút értékelésben az a csapat, aki a versenytáv alatt a legtöbb kört tette meg. Az időmérés/körszámlálás ellen fellebbezésnek nincs helye. A szervező versenyenként a következő díjakat osztja ki:

  • SZ1, SZ2, O gépcsoport 1-3 helyezettje
  • az abszolút értékelés győztese: a verseny nevezési díja visszatérítésre kerül
5.6 Büntetések

A szervező a szabályok megsértőire a következő büntetéseket alkalmazza:

  • első esetben (a szabálysértés súlyosságának függvényében) : figyelmeztetés
  • második esetben 2 perc kiállítás
  • harmadik esetben: 5 perc kiállítás
  • negyedik esetben: 15 perc kiállítás

Az adott büntetés letöltése közben a gépjármű nem hagyhatja el a büntetések letöltésére kijelölt helyet!

5.7 Etikai kódex

A rendezvény teljes időtartama alatt elvárt a sportszerű és kulturált viselkedés mind a pályán, mind azon kívül. Ütközni tilos, a verseny jellege nem roncsderbi, kifejezetten tilos olyan manőverek végrehajtása, mely koccanáshoz, ütközéshez vezethet. A verseny során balesetveszélyesen, túlzottan agresszíven vezetők első esetben figyelmeztetésben, majd büntetésben részesülnek. A verseny teljes időtartama alatt meg kell adni a tiszteletet a szervezőknek, a rendezvényen dolgozóknak, csapattagoknak, nézőknek, versenytársaknak. A szervező szándéka szerint egy jó hangulatú, baráti összejövetelt rendez, azokat a személyeket, akik nem ennek szellemében kívánnak részt venni az eseményen, eltávolíttatják a pályáról.